از تاريخ پيدايش فرش ماشيني چه ميدانيد ؟

۲ بازديد

تاريخچه فرش ماشيني در ايران

 

تمامي لوازمي كه در محيط اطراف ما قرار دارد داراي تاريخچه منحصر به خودش است . قدمت فرش ماشيني در ايران به حدود 50 سال پيش بر ميگردد . اولين فرش ماشيني در شهر كاشان با ماشين هاي مخملبافي ژاكارد بافته و راهي بازار شد. الياف اين فرش ها براق و داراي پرز هاي كوتاه و وزني سبك بود .

در همان دوران تجار فرش هايي با همين مشخصات با كيفيتي بهتر از كشور بلژيك وارد ايران ميكردند و اين نوع فرش ها به خوبي مورد استقبال مردم قرار گرفت. وقتي صاحبان صنعت سليقه و استقبال مردم را مشاهده كردند تصميم به سرمايه گذاري در صنعت توليد فرش ماشيني گرفتند . اولين كارخانه فرش ماشيني را خاندان لاجوردي بنام شركت صنايع كاشان (فرش راوند) تأسيس كردند و اولين فرش ماشيني در سال 1353 توليد و وارد بازار ايران شد.

 

دليل موفقيت توليد فرش ماشيني در ايران ؟

 

علت موفقيت فرش ماشيني ايراني در مقايسه با فرش هاي وارد شده از بلژيك ، شباهت زيادي بود كه از نظر جنس و طرح به فرش دستباف داشت به ويژه فرش هاي ماشيني نوع پشمي كه در آن زمان تحولي عظيم در صنعت قالي بافي به وجود آورده بود. پس از آنكه صاحبان صنعت استقبال چشمگير مردم را مشاهده كردند شركت هاي ديگري هم چون شركت فرش گيلان (شركت شهباف سابق ) شركت پارس و مولن روژ، شركت اكباتان  و ... تأسيس و به رقابت پرداختند. تمامي شركت هاي ذكر شده تا سال 57 به توليد فرش هاي ماشيني مشغول و در بازار فروش به رقابت ميپرداختند.

اوايل سال 58 بعد از شكوفايي انقلاب اسلامي ايران ، بسياري از كارخانه ها مصادره شد و كارخانجات فرش ماشيني همچون صدها واحد توليدي ديگر تحت پوشش مديريتي سازمان‌هاي دولتي مانند سازمان صنايع ملي ايران، بنياد مستضعفان و جانبازان و … قرار گرفت.  از سال 1365  تحولي اساسي در صنعت قالي ماشيني در ايران شروع شد به طوري كه هم اكنون بيش از ۱۶۰۰ كارخانه توليد فرش در مقياس هاي  كوچك و بزرگ در اكثر نقاط ايران  ، احداث گرديده كه در حال حاضر مشغول رقابت در بازار فروش  و صادرات به ديگر كشور ها ميباشند.در قديم فرش ها  نهايتا 350 شانه با تراكم 900 توليد ميشدند اما با پيشرفت تكنولوژي و دستگاه هاي مدرن هم اكنون شاهد توليد فرش ماشيني 1500 شانه با تراكم 3000 هستيم به همين دليل است كه در تمام دنيا فرش ايراني بلند آوازه است .

 

شهرهاي توليدكننده فرش ماشيني

 

در بيشتر شهرهاي ايران كارخانه توليد فرش ماشيني وجود دارد و با توجه به امكانات و دستگاه هاي مدرن تر و فضاي مناسب برخي كارخانه ها متمايز و برند شده اند.  اما پايتخت فرش ماشيني را ميتوان ابتدا به آران ، بيدگل و سپس به كاشان نسبت داد هم اكنون در شهر كاشان بيش از 700 واحد فعال در زمينه توليد فرش ماشيني وجود دارد كه در حال توليد و رقابت ميباشند شهر هاي ديگري هم چون  شهرهاي مشهد، دليجان،يزد، اصفهان و تهران دراي كارخانه جات توليد فرش ماشيني ميباشد.  

ما ادعا نميكنيم كه بهترين قاليشويي در مشهد هستيم ، اما ميتوانيم ادعا كنيم كه ارائه دهنده خدمات متمايز قاليشويي در مشهد هستيم .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.