چگونه طول عمر فرش دستباف را افزايش دهيم؟

۶ بازديد

فرش دستباف كالايي با ارزش و زيبا ميباشد كه در منزل هر ايراني به عنوان كف پوش يا تابلو فرش استفاده ميشود.نه تنها ايراني ها بلكه مردمان كشور هاي ديگر خواستار اين فرش هاي زيبا ميباشند. هر گردشگر خارجي به طور حتم يك فرش را به يادگار به سرزمين خود مي برد.اما چه كنيم كه هميشه فرشي زيبا داشته باشيم؟مجموعه ما به عنوان ارائه دهنده خدمات نوين قاليشويي در مشهد  سعي بر اين دارد كه پاسخ گوي اين سوال باشد با ما هراه باشيد.

مراقبت از فرش دستباف

 

در واقع هر فرشي چه ماشيني و چه دستباف نيازمند مراقبت و توجه ميباشد اما فرش دستباف با توجه به طرح ، نقشه و نخ به كار رفته با گذشت زمان با ارزش تر و جذاب تر ميشود پس نگهداري و مراقبت از آن جهت طول عمر بيشتر از اهميت ويژه اي برخوردار است.

9+1 راهكار براي افزايش عمر فرش دستباف

1-جنس فرش را بشناسيد :

هنگامي كه براي خريد فرش دستباف به مراكز فروش ميرويد در مورد جنس الياف به كار رفته در بافت فرش از فروشنده سوال كنيد . فرش هاي دستباف با توجه به الياف به كار رفته در تارو پودشان (ابريشمي ، پشمي ، پنبه اي) نگهداري و شست و شوي متفاوتي از ديگري دارند از طرفي اين الياف  مشخص كننده حداقل طول عمر فرش ميباشند.

2-استفاده اصولي از جاروبرقي :

فرشي كه بر روي زمين پهن است به طور حتم در معرض گرد و غبار و ذرات معلق در هوا ميباشد. اين گرد و غبار به الياف فرش نفوذ كرده و سبب آسيب زدن به فرش ميشوند اما اگر حداقل هفته اي يكبار از جاروبرقي استفاده شود 75 درصد خاك و گردو غبار ها از روي فرش پاكسازي ميشوند . نا گفته نماند در خانه هايي كه رفت و آمد زياد و يا بچه كوچك دارند حداقل هفته 2 بار بايد جاروبرقي فرش صورت گيرد.

جاروبرقي فرش دستباف

اما در حين جارو كشيدن به چه نكاتي بايد توجه كرد ؟

بعضي از خانم هاي خانه دار بعد از اينكه عمل جارو زدن تمام ميشود به گردگيري مبلمان و لوازم منزل ميپردازند كه اين كار اشتباه ميباشد و باعث برگشت دوباره گرد و غبار به فرش ميگردد پس گردگيري بايد قبل از جاروكشيدن صورت گيرد.  درجه جاروبرقي رابراي فرش هاي دستباف تنظيم كنيد, قسمت هايي از فرش ممكن است بيشتر پاخورده و در محل رفت وآمد افراد باشد آن قسمته را با قدرت بيشتر جارو كنيد و اگر فرش در مكاني كم رفت و آمد است با قدرت كمتري اين كار را انجام دهيد.درست است كه جاروبرقي 75 درصد از خاك قالي را ميگيرد اما براي پاكسازي تمام گرد و غبار موجود در الياف فرش نيازمند اين است كه بعد از گذشت 1سال تا 1 سال و نيم  فرش شسته شود.

3-شست و شوي اصولي و استفاده از مواد مرغوب

شست و شوي فرش دستباف بسيار حائز اهميت ميباشد چرا كه اگر غير اصولي شسته شود امكان دارد به تمام فرش آسيب وارد شود به همين دليل براي اين كار فرش خود را به بهترين قاليشويي محل زندگيتان بسپاريد. براي شست و شوي فرش دستباف نبايد از مواد شيميايي با قدرت پاك كنندگي بالا استفاده شود زيرا باعث آسيب به بافت و رنگ الياف ميشود .

4-يكنواختي در پا خوردگي فرش

معمولا قسمت هايي از فرش كه نزديك درب وردي پهن ميشوند بيشتر از ساير مناطق فرش پا ميخورد و به اصطلاح تخت ميشود براي اينكه تمام قسمت هاي فرش يكنواخت باشد هر چند ماه يكبار فرش را جابجا كنيد تا از هر دو طرف قالي به يك ميزان استفاده گردد.

5-جلوگيري از سايش فرش

از گذشته تاكنون اكثر خانواده هاي ايراني بر روي قسمت هاي پر ترافيك فرش پارچه و يا روفرشي پهن ميكنند تا با اين كار از سايش فرش جلوگيري كرده و طول عمر فرش خودرا افزايش دهند.

6-تابيدن نور مستقيم خورشيد

تابيدن نور مستقيم خورشيد باعث رنگ پريدگي الياف فرش ميشود براي جلوگيري از آسيب ديدن فرش  از تكه  اي پارچه يا روفرشي استفاده كنيد و يا براي جلوگيري نور مستقيم از پرده هاي ضخيم استفاده كنيد.

7-هواي نا سالم و رطوبت

اگرچه در پاراگراف قبل گفته شد كه نور مستقيم آسيب وارد ميكند اما براي پيشگيري از رشد قارچ ها و باكتري ها و بيد خوردگي و وجود رطوبت در فرش  ، فرش نيازمند اين است كه هر چند وقت يكبار در جريان هواي سالم و نور خورشيد قرار گيرد به ويژه افرادي كه فروشنده فرش دستباف هستند بايد به براي انبار هاي خود از تهويه هواي مناسب استفاده كنند.

8-وجود گلدان در مجاورت فرش

قرار دادن هر نوع  گل و گلدان بر روي فرش و يا حتي در كنار فرش باعث ميشود رطوبت گلدان به فرش سرايت كند و همين رطوبت به فرش آسيب بزند.

9-خيس شدن فرش

ريختن آب بر روي فرش امري است اجتناب ناپذير، پس در هنگام مواجه شدن با اين اتفاق دستمالي تميزبرداشته و محكم بر روي فرش بكشيد پس از آنكه آب فرش گرفته شد براي خشك شدن آب نفوذ كرده به داخل الياف از سشوار استفاده كنيد.

10-لكه گيري به موقع

زماني كه مواد چسبنده بر روي فرش ريخته ميشود هرچه زود تر و قبل از اينكه به الياف فرش نفوذ كند لكه فرش بايد گرفته شود . اگر لكه ريخته شده جامد است به آرامي مواد را برداشته و با يك پارچه تميز محل را پاكسازي كنيد . اگر مواد چسبنده مانند آدامس به قالي چسبيده است ابتدا از يك تكه يخ استفاده كنيد تا به آرامي آدامس از فرش جدا گردد.  در صورتي  كه متوجه شديد امكان آسيب به الياف فرش وجود دارد با قاليشويي غرب مشهد تماس بگيريد چرا كه فرش شما نيازمند شست و شوي تخصصي ميباشد.

ما ادعا نميكنيم كه بهترين قاليشويي در مشهد هستيم ، اما ميتوانيم ادعا كنيم كه ارائه دهنده خدمات متمايز قاليشويي در مشهد هستيم .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.