چله ابريشم با چله پشم چه تفاوتي دارد ؟

۴ بازديد

 زماني كه براي خريد فرش دستباف به بازار ميرويد از فروشنده فرش بسيار شنيده ايد كه اول از همه درمورد نخ به كار رفته در چله فرش توضيح ميدهد و دليل تفاوت قيمت بارز در دو فرش با يك سايز و اندازه را به همين چله نسبت ميدهد. قاليشويي غرب مشهد در اين مقاله شمارا با تفاوت هاي اين دو نوع چله آشنا ميكند با ما همراه باشيد.

 

چله فرش چيست ؟

 

چله فرش همانند اسكلت يك ساختمان است در صورتي يك ساختمان مقاوم ساخته ميشود كه اسكلت مقاومي داشته باشد همان طور كه مهندس ساختمان نقشه را ميخواند و طبق نقشه اسكلت ساختمان برپا ميشود .نقشه خوان فرش هم طبق نقشه فرش تعداد تارهاي چله را مشخص ميكند. اگر چله كشي اصولي انجام نشود فرشي زيبا  و مقاوم نخواهيد داشت. چله كشي در روش هاي تركي و فارسي انجام ميشود و در هردو روش نخ ها بايد به طور منظم و محكم با فاصله اي يكنواخت بر دار قالي سوار شوند.

نخ هاي چله نخ هاي پر پيچ و تابي است كه در انواع پنبه اي ، پشمي و ابريشمي ميباشد و  به صورت عمودي بر دار قالي تنيده ميشود .كار چله نگه داشتن گره هاي فرش ميباشد .

 

چله تركي يا چله فارسي ؟

 

نقشه فرش، رجشمار ، لطافت ، ظرافت و  طرح نهايي  در  انتخاب نوع چله تأثير دارد.

 

ويژگي‌هاي چله ابريشم و چله پشم

 

  • چله ابريشمي از نخ هاي ابريشم كه بسيار نازك و درعين حال مقاوم هستند تشكيل ميشود. نازكي و براق بودن اين نخ ها فرشي با ظرافت و طرحي چشم نواز را به وجود مي آورد. چله ابريشمي مناسب براي طرح هاي ريزبافت و خيره كننده است.  چله ابريشم به رنگ طلايي است در صورتي كه چله پشم به هر رنگي در مي آيد .

 

فرش ابريشمي

 

  • چله پشم در گذشته بيشتر مورد توجه بوده است علت آن هم محكم بودن نخ هاي پشمي ، طول عمر بالاي فرش و ايجاد گرما در فصول سرد سال بوده است . اما امروزه از چله پشم كمتر استفاده ميشود .

 

فرش پشمي

  • آيا قيمت چله ابريشم با چله پشمي متفاوت است ؟

 


از مهم ترين دلايل تفاوت قيمت در فرش هاي دستباف نوع چله و نخ به كار رفته در بافت فرش است فرش هايي كه با چله ابريشم و نخ ابريشم بافته شده اند ظريف ، پركار، زيبا ، نرم و گران قيمت تر از فرش هايي است كه با چله پشم و نخ پشم و ابريشم بافته شده اند.

فرش هاي بافته شده با چله ابريشم به دليل اينكه از دل طبيعت و كرم هاي ابريشم مي آيند ، جذاب ، چشم نواز ، براق و لطيف هستند و كالايي لوكس در دكوراسيون منزل هر ايراني هنردوست ميباشد . از اين رو بايد در مكان هايي كه رفت و آمد كم است استفاده شوند . چله ابريشم داراي سه درجه بندي ميباشد كه ابريشم درجه 1 در شهر تبريز توليد ميشود . ابريشم درجه 1 در نهايت نرمي بسيار مقاوم است و در حين چله كشي و دفه زدن پاره نميشود .

چله پشم نسبت به ابريشم قيمت مناسبتري دارد و به علت ضخامت و مقاومت بالايي كه دارد ميتوان در مكان هاي پر رفت  و آمد از فرش هاي پشمي استفاده كرد البته پشم گوسفند هاي مناطق كردي ، افشاري ،بلوچي و بختياري پشم هايي اعلا و گران قيمت هستند كه طرفداران زيادي در بين بافندگان فرش دارند . فرش هاي پشمي در توليد و حفظ گرما مؤثر هستند و علاوه بر مزاياي ذكر شده براي تسكين درد ها ، گردش خون بهتر و ايجاد خوابي راحت مورد توجه بسياري از خريداران قرار گفته اند.

ما ادعا نميكنيم كه بهترين قاليشويي در مشهد هستيم ، اما ميتوانيم ادعا كنيم كه ارائه دهنده خدمات متمايز قاليشويي در مشهد هستيم .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.