خاك گيري فرش با دستگاه

قاليشويي در مشهد

خاك گيري فرش با دستگاه

۳ بازديد

گرد و غبار پديده اي است كه به صورت طبيعي در هوا وجود دارد و مي تواند با ساير آلاينده هاي شهري نظير كربن و ذرات آهن تركيب شده و به صورت دوده به داخل تار و پود فرش شما نفوذ كند.پس از نفوذ دوده در لابه لاي پرزهاي فرش فضاي خوبي براي جذب رطوبت مهيا شده و به مرور زمان لكه ها روي فرش نمايان مي شوند. اما اين پايان كار نيست، گاهي همين ذرات آلاينده و دوده مي توانند باعث ازهم گسيختگي تار و پود فرش شما شوند. در چنين شرايطي با يك خاك گيري ساده مي توان از بروز چنين مشكلاتي براي فرش پيش گيري كرد.

چرا بايد فرش را خاك گيري كرد؟

 

اصولا در فرش هاي دستباف مركز تجمع گرد و خاك در ميان تارو پود هاي فرش مي باشد كه مي تواند مكان مناسبي نيز براي زندگي حشراتي چون بيد باشد .اين حشرات با جويدن پشم هاي فرش باعث از بين بردن آنها ميشوند در نتيجه هر چند وقت يكبار خاك گيري لازم است .

براي جلوگيري از نفوذ بيش از حد گرد و خاك به داخل فرش ميتوان از جارو هاي دستي استفاده كرد اگرچه كار با آنها زمان بيشتري ميبرد و كار با اين جارو ها سخت تر است اما در زدودن خاك بسيار مؤثرتر از ساير روش ها واقع شده و دوام فرش را نيز بيشتر ميكند. اگر از جاروي برقي استفاده ميكنيد به هيچ عنوان از برس هاي چرخنده با قدرت مكش بالا استفاده نكنيد و هميشه سعي كنيد در جهت خواب فرش جاروي برقي را به حركت در آوريد،  از گردش جاروبرقي در محل اطراف ريشه هاي فرش جدأ خود داري كنيد چون با كشيده شدن ريشه ها به داخل جاروبرقي آسيب جدي به ريشه ها وارد ميشود .

براي اينكه از تجمع بيش از حد گرد و غبار جلوگيري شود توصيه ميشود حداقل ماهي يكبار پشت فرش جارو شود براي زدودن غبار قاليچه ها به هيچ عنوان از تكان دادن شديد استفاده نكنيد زيرا باعث شل شدن تدريجي گره ها و جدا شدن تار ها از جسم فرش گردد.

از دلايل ديگر غبارگيري فرش اين است كه در هنگام شستشو ذرات داخل فرش  با آب تشكيل لايه اي هم چون گل در انتهاي پرز فرش ميدهد كه اين امرسبب پوسيدگي زود هنگام فرش ميشود و با ضربه هايي ناگهاني هم چون تا شدن فرش و يا هنگام حمل و انتقال باعث تركيده شدن و پارگي  فرش ميشود ..

.

خاك گيري معمولي دستي

 

  • قبل از هرچيز در هنگام خاك گيري و شستشو به خواب قالي بايد توجه گردد چرا كه اگر حالت بهم ريخته پيدا كند پخش شدن اشعه خورشيد و  انعكاس نور  باعث ميشود قالي لكه دار ديده شود.
  • از متداول ترين روش هاي خاك گيري فرش اين است كه آن را با ارتفاع از زمين بر روي ميله اي فلزي  پهن كرده و با چوب ضربه هايي ارام به پشت فرش وارد كنيد تا  غبار خارج گردد . بعضي افراد هم فرش را از پشت بر روي زمين پهن ميكنند و با استفاده از چوب به ارامي به آن  ضربه ميزنند و پس از اتمام كار فرش را تا كرده و خاك خارج شده را از روي زمين جمع ميكنند گاهي هم چهار نفر چهار طرف فرش را گرفته و با چوب به فرش ضربات موجي شكل  ميزنند و به اين ترتيب خاك گيري انجام ميشود. اما همه ما ميدانيم در عصر حاضر وقت ارزش بسياري پيدا كرده و ديگر همه افراد نميتوانند ساعتها وقت خودرا براي خاك گيري فرش بگذرانند از طرفي در شهراي بزرگ و صنعتي فضاي كافي براي خاك گيري وجود ندارد در نتيجه بايد از دستگاه هاي اتوماتيك استفاده كرد.

 شركت قاليشويي غرب مفتخر است تا با بهره گيري از تكنولوژي روز دنيا غبار گيري فرش شما را در كم ترين زمان ممكن و با بهترين كيفيت انجام داده و موجب صرفه جويي در زمان و آسودگي خاطر شما مشتريان عزيز شود.

غبارگيري ماشيني

 

.پيشرفت تكنولويي و فن آوري  باعث شد تا ماشين آلات غبارگيري فرش هم طراحي و پياده سازي شوند .

 ماشين هاي ضربه زن مكانيكي :

 

اولين دستگاه غبارگيري فرش،  ماشين هاي ضربه زن با عرض زياد و طول بسيار كم هستند كه  در اين ماشين ها فرش از يك طرف وارد دستگاه ميشود و ابتدا با استفاده از برس هاي مخصوص پرز فرش شانه ميشود تا از حالت خواب و نمدي مانند خارج گردد پس از آن فرش با ريل هاي تعبيه شده داخل دستگاه كشيده ميشود و ضربات متوالي به پشت و روي فرش وارد ميشود و چون قبلا  تارو پود فرش برس كشيده شده تمام ذرات گرد و غبار خارج ميشود اينكه ضربات وارد شده به فرش چقدر و با چه قدرتي باشد بستگي به نو و كهنه  بودن فرش دارد و اگر فرشي آسيب ديده و رفو شده است خاك گيري بايد با دثت بيشتريصورت گيرد تا مانع پارگي فرش شود

 خاك گيري فرش با دستگاه مكنده :

 

ابتدا با استفاده از برس و جاروي نرمي در جهت خواب پرز فرش جارو شده و گرد و غبار با دستگاه هاي مكنده جمع ميشوند كه قدرت كشش اين دستگاه ها با توجه به نو و كهنه بودن قالي و هم چينين ضخامت فرش و استحكام آن تنظيم ميشود .

نكته:  هنگام تميز كردن قالي هاي كهنه بايد نسبت به « خواب»  قالي توجه مخصوص مبذول گردد، چرا كه اگر بهم خوردگي و آشفتگي در خواب قالي پيدا شود « بافت قالي » تغيير شكل مي يابد و سبب پخش شدن اشعه انعكاسي مي گردد، در چنين حالتي قالي « بدنما » شده و لكه دار ديده مي شود.

 دستگاه هاي جديد خاك گيري :

 

دستگاه هاي جديد خاك گيري هم چون ماشين لباسشويي عمل ميكنند اما در ابعادي بسيار بزرگتر. به طوري كه ميتوان هم زمان با توجه به گنجايش دستگاه چند قالي را درون دستگاه قرار داد . با روشن شدن دستگاه گردونه آن  به حركت در مي آيد و با سرعت گردونه فرش ها را  به حركت ساعتگرد و پادساعتگرد درمي آورد و بدين ترتيب خاك ها خارج ميشوند و از طريق لوله  هاي مكنده، غبار تعبيه شده زيره دستگاه، گرد و غبار از داخل محفظه خارج  ميشود و گاهي سر اين لوله داخل  حوضچه هاي آب قرار ميگيرد تا از آلودگي هوا جلوگيري شود .اگر چه اين روش بسيار كارآمد و مطمئن تر نسبت به دو روش قبل است اما باز هم قبل از خاك گيري استحكام فرش بايد بررسي شود.

 قاليشويي غرب با بكارگيري متخصصين خود  تمام بررسي ها را قبل از عمل خاك گيري انجام ميدهد تا از هر گونه خسارات احتمالي جلوگيري نمايد.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.